Powered By Blogger

tisdag 3 juni 2014

Väder och baka.......











Som ni flesta känner mig så älskar jag att baka. Speciellt när det är dåligt väder då brukar jag baka samt det gör att jag kan slappna av , det funkar som en terapi för mig. Så i veckan hade vädergudarna bestämt sig med regn och blåsväder så gav jag mig på att baka kardemumma snurror , de har samma recept som kanelbullar och då kör jag bara kardemumma i både degen och som fyllning.


















Ingredienser  till en sats:


Jäst 50gr
Vetemjöl(Gärna vetemjöl special) 10-11 dl
Socker 1-1,5 dl ( bestäm själv om du vill ha det hela mängd socker )
Vanilj 2-3 tsk
Malen kardemumma 3msk
Mjölk 1,5dl
Smör 100gr





Smält smöret och blanda i mjölken . Värm upp den till 37c med kardemumman som du har malt tidigare , smula ner jästen i en bunke och häll över blandningen på jästen, blanda tills jästen har löst sig. Tillsätt socker och vanilj och sist men inte mins mjölet.

Knåda degen och låt den vila under bakduk i 40-45 min.








Efter jäsningen så lägger du degen på bakbordet och kavlar ut den , bre ut fyllningen som är smör och socker , skär degen i remsor och gör du snurror , lägg dem på ugnsplåt med bakplåtspapper , låt de jäsa under bakduk ytterligare i 35 min.







Värm ugnen 175c , pensla bullarna med ett uppvisad ägg 
Baka de godingarna i ungefär 10-15 minuter, låt de vila. 
Sedan är det bara njuta med en kopp te eller kaffe.


Lycka till
Kram/Shirin





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar